Blog Fitness Sporten

Hardlopen? Krachttraining hoort er ook bij!

Krachttraining vrouw

Het fijne aan hardlopen is dat het zo laagdrempelig is. Je hebt alleen maar goede hardloopschoenen nodig en je kunt zo de deur uitrennen. Maar wat vaak wordt vergeten is dat krachttraining heel erg belangrijk is voor hardlopers. Door krachttraining kun je niet alleen je hardloopprestaties verbeteren, ook voorkom je zo blessures.

Waarom is krachttraining nou zo belangrijk?

Met hardlopen train je vooral je benen. Tijdens het lopen draagt één been je lichaamsgewicht. Naast dat je lichaam de kracht nodig heeft om voort te kunnen zetten en sneller te lopen is je lichaam op zo’n moment niet symmetrisch. Je kunt last krijgen van kleine onevenwichtigheden zoals links-rechts verschillen en onevenwichtigheden in algehele spierkracht. Met krachttraining corrigeer je deze onevenwichtigheden en verklein je daarmee de kans op blessures. Daarnaast zorgt krachttraining ook voor een algehele betere looptechniek.

Dus weg laagdrempeligheid, hallo sportschool?

Nee, dat is zeker niet nodig! Als je het prettig vindt dan is dat natuurlijk wel een optie maar er zijn een hele hoop oefeningen die je gewoon thuis kunt doen of buiten met je training kunt combineren.

Ok, krachttraining dus. Maar wat moet ik dan eigenlijk voor oefeningen doen?

Krachttraining betekent helemaal niet dat je een paar uur per week oefeningen hoeft te gaan doen. Neem bijvoorbeeld de workout van Mark Kennedy. Hij is een gecertificeerde Amerikaanse looptrainer en heeft speciaal voor hardlopers een krachttraining workout van 7 minuten opgezet. In deze workout komen diverse oefeningen voor zoals onder andere squats, lunges en de befaamde plank.

Efficiënt hardlopen

Om je hardlooptrainingen efficiënt te doen is het goed om te letten op je hartslag. Je kunt snel verbetering in je rennen ontwikkelen als je rekening houdt met je hartslagzones. Je moet dan wel een hardloophorloge dragen. Sommige hardloophorloges werken met een borstband. De nieuwste soorten echter hebben vaak een hartslagmeter bij de pols zitten. Wissel rustige duurlopen en intervaltrainingen gebaseerd op je hartslag af. Doe hiernaast de al eerder genoemde kracht-training en enkele core-oefeningen als planking, en je prestaties schieten vooruit.

 

Over de auteur

Avatar

Gezond Balans

Wij schrijven graag over fysieke en mentale gezondheidsonderwerpen om je te helpen.

Reageer!

Klik hier om een reactie te plaatsen